Płyn chłodniczy – jak działa i który wybrać najlepiej?

Lepiej zapobiegać niż leczyć. To znane powiedzenie sprawdza się również, gdy mówimy o płynie chłodniczym. Cieczy, która jest jedną z najważniejszych w samochodzie. To właśnie dzięki niej możemy liczyć, że podczas jazdy silnik się nie przegrzeje. Z racji, że problemy z układem chłodzenia mogą kosztować nas niemałą fortunę, należy dobrze dbać o prawidłowe zachowanie płynu chłodniczego. Jaką odgrywa rolę, jaki rodzaj najlepiej sprawdzi się w naszym samochodzie i ile kosztuje? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w tym artykule.

Do czego służy płyn chłodniczy?

Każdy, kto otworzył maskę samochodu latem po jeździe, doskonale zna falę gorąca buchającą od silnika. Podczas pracy jednostka napędowa spala paliwo. W trakcie tego procesu powstaje duże nagromadzenie energii cieplnej, która może spowodować uszkodzenie silnika przez przegrzanie. Tutaj do gry wchodzi układ chłodniczy. Jest to system połączonych mechanizmów mających na celu odprowadzenie temperatury. Płyn chłodniczy jest przekaźnikiem ciepła. Podobnie jak woda, może nagrzać się do wysokiej temperatury. Gdy zostanie przepuszczony do chłodnicy, uwalnia energię cieplną, zapewniając swobodny przepływ temperatury z silnika. Przewaga płynu chłodniczego nad innymi cieczami stanowi jej skład chemiczny, który zapewnia, że nie zamarznie nawet do temperatury -37°C. W dodatku zabezpiecza system chłodniczy przed korozją i kamieniem.

Jak często wymieniać płyn chłodniczy?

Najłatwiej zajrzeć do instrukcji obsługi samochodu. Tam powinny znajdować się zalecenia producenta dotyczące wymian płynu chłodniczego. Średnio mechanicy polecają wymianę co ok. 3 lata, aby ciecz nie straciła swoich zastosowań. Jednak wiele płynów zapewnia, że ich działanie może cechować się efektywnością do 5 lat użytkowania.

Na co zwracać uwagę przy wyborze?

Przede wszystkim musimy zastanowić się, czy chcemy kupić koncentrat, czy gotowy płyn do chłodnic. W przypadku pierwszej opcji musimy umieć zachować odpowiednie proporcje wody i koncentratu podczas mieszania, by uzyskać właściwy ekstrakt, dobry do użycia. Łatwiejszym rozwiązaniem jest zakup już gotowego wyrobu i to jest polecane osobom niemającym w temacie dużego doświadczenia.

Kolejna ważna sprawa, to zapoznanie się dokładnie z etykietami konkretnych płynów. Nie sugerujmy się kolorami, ponieważ (wbrew opiniom) nie stanowią one jednoznacznie o zawartości i parametrach.

Jaki mam wybór?

Wyróżniamy obecnie 3 rodzaje płynów:

  • IAT – płyn z podstarzałą już metodą produkcji. Stosowany raczej w autach o starszej konstrukcji. Na jego plus – chroni przed korozją. Na duży minus – okres, po którym trzeba go wymienić to 2 lata.
  • OAT – jeżeli masz nowsze auto – super. Jeżeli twój samochód należy do starszych modeli – ten płyn hamulcowy zniszczy ci chłodnicę. Zapewnia dużo sprawniejszą wymianę ciepła niż IAT, dzięki zastosowaniu związków organicznych. Jego skuteczność opisuje się nawet na 5 lat.
  • HOAT – najbardziej uniwersalny w zastosowaniu. Może zastąpić oba poprzednie rodzaje płynów, bez względu na ‘staż’ auta. Zawiera w sobie zarówno krzemiany, jak i kwasy organiczne. Tutaj podobnie, cechuje się trwałością do 5 lat.

Ile kosztuje płyn chłodniczy?

Ceny rynkowe wahają się w zależności od producenta i sklepu, w którym kupujemy. Taniej zakupimy koncentrat, ale wiąże się to z trudnościami w jego rozrobieniu. Najczęściej spotykana wielkość płynów chłodniczych to 5l, a ich rozpiętość cenowa plasuje się od 30 do nawet 150 zł. Dodatkowo należy pamiętać, by nie mieszać ze sobą różnych płynów, bo ich działania mogą się wzajemnie wykluczać. W razie niejasności i problemów z wyborem warto skonsultować się z mechanikiem.

Przeczytaj również

Dodaj komentarz