Jak działa płyn chłodniczy, jakie są jego rodzaje i który najlepiej wybrać?

Jak działa płyn chłodniczy, jakie są jego rodzaje i który najlepiej wybrać?

Każda ze zmotoryzowanych osób zdaje sobie sprawę, że płyn chłodniczy pełni istotną funkcję w samochodzie, dbając o to by silnik auta nie uległ zbytniemu przegrzaniu. Jednak większość z nas nie zdaje sobie sprawy w jaki sposób płyn chłodniczy pozwala na obniżenie temperatury silnika ani w jaki sposób powinno się go odpowiednio dobierać. W poniższym artykule znajdziesz wszystkie najbardziej istotne informacje o płynie chłodniczym i jego funkcjach!

Jak działa płyn chłodniczy?

Płyn chłodniczy jest substancją w stanie ciekłym, mającą zastosowanie w układach chłodniczych silnika. Przekazuje ona energię cieplną pomiędzy chłodnicą, a silnikiem samochodu, pozwalając tym samym na odprowadzenie około 30% energii cieplnej zawartej w paliwie, które uległo już procesowi spalania. Umożliwia więc na znaczne obniżenie temperatury silnika. Chociaż teoretycznie podobny efekt mogłaby uzyskać nawet zwykła woda, płyn chłodniczy, dzięki temu, że charakteryzuje się niższą temperaturą krzepnięcia oraz wyższą temperaturą wrzenia, jest substancją dużo bardziej skuteczną i pozwala mocniej obniżyć energię cieplną silnika.

Podstawowym składnikiem płynów chłodniczych jest zazwyczaj glikol propylenowy lub etylenowy. Podczas gdy woda wrze w 100 stopniach Celsjusza, sam glikol w temperaturze ponad 180 stopni. Sprawia to, że mieszanka tych dwóch cieczy i dodatków, czyli płyn chłodniczy, ma podwyższoną temperaturę wrzenia (zazwyczaj od 105 do 110 stopni Celsjusza). Dodatek substancji chemicznych sprawia ponadto, że układ chłodzenia zabezpieczony jest przed rdzą oraz osadami, a płyn chłodniczy przed starzeniem się.

Jakie są rodzaje płynów chłodniczych?

Wśród najczęściej spotykanych rodzajów płynów chłodniczych, wymienić należy trzy najpopularniejsze:

  • IAT – z ang. Inorganic Additive Technology – pierwszy z płynów chłodniczych, zawierający przede wszystkim krzemiany. Dzisiaj są używane coraz rzadziej ze względu na swoje wady. Inhibitory korozji tracą swe właściwości stosunkowo szybko, w płynie tworzą się ponadto złogi mogące zatkać kanaliki chłodnicy. Żywotność płynu IAT to około 2 lat.
  • OAT – z ang. Organic Acid Technology – płyn zawierający kwasy organiczne, tworzące warstwę ochronną na powierzchni elementów chłodnicy. Warto jednak zwrócić uwagę, że nie zaleca się stosowania go w starszych autach, które mogą zawierać ołów. Jego żywotność to około 5 lat.
  • HOAT – z ang. Hybrid Organic Acid Technology – płyn hybrydowy, w którego składzie znajdują się kwasy organiczne i krzemiany. Jest kompatybilny z różnymi silnikami i powinien nadawać się do użytku przez 5 lat.

Który płyn chłodniczy najlepiej wybrać?

Zastanawiając się jaki płyn chłodniczy wybrać, należy zastanowić się jakie elementy zawiera nasz silnik samochodowy – jeśli aluminium, nie zaleca się używania płynu IAT dłużej niż 2 lata, natomiast jeśli ołów – trzeba zrezygnować z płynu OAT. Większość produkowanych płynów chłodniczych dostosowana jest do aut z konkretnego rocznika. Informację taką znaleźć można na butelce płynu. Niektóre koncerny decydują się ponadto na barwienie danego rodzaju płynu chłodniczego konkretnym kolorem. Warto jednak zaznaczyć, że kolory konkretnych rodzajów mogą się różnić między poszczególnymi producentami, dlatego zawsze należy dokładnie zapoznać się z opisem na produkcie. Należy również zapoznać się z informacjami na etykiecie, które doprecyzowują czy płyny można ze sobą mieszać.

W celu doboru płynu chłodniczego idealnego dla danego pojazdu, można również wybrać się do dobrego warsztatu samochodowego, gdzie na pewno uzyskamy przydatne wskazówki.

Szukasz sklepu z płynami chłodniczymi? Odwiedź artbor.pl

Przeczytaj również

Dodaj komentarz