Woda wodzie nierówna

Woda jest niezbędna w życiu człowieka. Należy ją pić codziennie, nawet jeśli nie odczuwamy pragnienia, ponieważ gdy najdzie nas ochota na wypicie wody może to oznaczać, że nasz organizm ma jej ubytek i szybko się jej domaga. Zaleca się aby wypijać ok. 2 litrów wody dziennie, aby nie doprowadzić do odwodnienia organizmu lub nieprawidłowego jego funkcjonowania. Ludzkie ciało składa się w 65-70% z wody. Znajduje się ona we wszystkich tkankach, komórkach i płynach ustrojowych. Reguluje ciśnienie tętnicze krwi, procesy trawienne i temperaturę ciała, pozwala prawidłowo funkcjonować narządom i jest najważniejszym nośnikiem substancji odżywczych. Dlatego tak ważne jest, żeby stale dostarczać ją do organizmu w odpowiednich ilościach. Zwłaszcza latem lub podczas zwiększonego wysiłku fizycznego kiedy jej duże ilości tracimy wraz z potem – kiedy na przykład odchudzamy się lub gdy jesteśmy podczas kuracji odchudzającej.

Lepsza źródlana czy mineralna?

Naturalna woda źródlana nadaje się tylko dla niemowląt do 6 miesiąca życia, ponieważ maluchy z delikatnym żołądkiem źle tolerują wodę bogatą w minerały. Taka woda ma bardzo mało składników mineralnych i nie dostarczy ich wystarczająco dużo dorosłemu organizmowi by uzupełnić braki tych substancji. Natomiast świetnie nada się do przygotowywania posiłków i napojów.

Lepszym wyborem nawadniania dla dorosłych jest woda mineralna, która skutecznie uzupełni niedobory elektrolitów. Dzielimy je na:

niskozmineralizowane – 200-500 mg mikroelementów na litr, zawierają one dużo wodorowęglanów wapniowych i znaczne ilości chlorku sodowego;
średniozmineralizowane – 500-1500 mg/l; najczęściej zawierają rozpuszczone sole, wodorowęglany i chlorki wapnia, rzadziej sodu.
wysokozmineralizowane – powyżej 1500 mg/l
Na co dzień najlepiej sięgać po wody średniozmineralizowane, ponieważ zbyt wysokie stężenie niektórych składników może być zbyt szkodliwe dla zdrowia. Wodę średniozmineralizowaną lub wysokozmineralizowaną, powinny wybierać kobiety w ciąży lub karmiące oraz osoby pracujące fizycznie lub uprawiające sport, gdyż w tym okresie wzrasta zapotrzebowanie na minerały. Wraz ze zwiększonym poceniem tracimy nie tylko wodę, ale również sole mineralne.

Wraz z wodą możemy uzupełniać braki niektórych substancji w organizmie. Dlatego przed zakupem dobrze wczytaj się w etykietę. Dobrze gdy woda mineralna zawiera wapń powyżej 150mg/l, wtedy pomoże wzmocnić kości, a magnez w ilości powyżej 50mg/l zaradzi na problemy ze stresem i zasypianiem. Magnez z wody jest wchłaniany szybciej i szerzej niż ten, który znajduje się w pokarmach, przyswajalność wapnia z wody również jest bardzo duża. Dla osób cierpiących na nadkwasotę i mających kłopoty z trawieniem wskazana jest ilość wodorowęglanów powyżej 500mg/l. Osoby z nadciśnieniem powinny wybierać wody mineralne ubogie w sód (poniżej 50mg/l). Natomiast jeśli masz próchnicę i słabe zęby sięgnij po wodę bogatą we fluor.

Picie wody przynosi ukojenie w zgadze i zapobiega migrenie, która może być oznaką odwodnienia oczu lub mózgu. Pomaga też przy astmie, aby ścianki pęcherzyków płucnych były odpowiednio nawilżone. Bóle reumatyczne lub bóle stawów mogą być sygnałem, że w danych miejscach brakuje odpowiednich ilości wody. Prawidłowe nawadnianie organizmu może też być pomocne w obniżaniu cholesterolu i zapobieganiu nadciśnieniu tętniczemu oraz wspomaga odchudzanie (spalanie tłuszczu). Jeśli dbasz o szczupła sylwetkę powinieneś pić dużo wody mineralnej, bo jest całkowicie pozbawiona kalorii, a dodatkowo oczyszcza organizm z toksyn.

Gazowana czy niegazowana?

Wybór ten jest kwestią upodobań, nie zdrowia. Najważniejsze aby pić wodę mineralną, nieważne czy będzie ona z bąbelkami czy bez. Po wodę gazowaną nie powinny sięgać osoby cierpiące na zaburzenia trawienia, nadkwasotę i choroby gardła. Woda z gazem, dzięki zawartości dwutlenku węgla, skuteczniej gasi pragnienie i mocniej orzeźwia. CO2 nie dopuszcza do mnożenia się bakterii, a w przypadku wody niegazowanej, należy pamiętać o tym, żeby wypić ją szybko po otwarciu, bowiem w niej szybciej rozwijają się mikroorganizmy. Woda niegazowana może być spożywana przez wszystkich i tylko ten rodzaj wody najlepiej podawać dzieciom.

Zmorą na rynku są popularne wody smakowe, z dodatkiem zagęszczonych soków, cukru, konserwantów, sztucznych barwników i substancji słodzonych. Jeśli ktoś chce dbać o linię i o swoje zdrowie lepiej unikać tych wód, a pić zwykłą wodę np. z dodatkiem plastra cytryny, pomarańcza, jabłka lub ogórka. Przeciętnie wody smakowe mają około 20 kcal w 100ml, a to oznacza, że w 1,5 litrowej butelce jest aż 300kalorii, czyli tyle ile może wynosić np. drugie śniadanie lub podwieczorek.

Koniecznie czytaj etykiety wód mineralnych i wybierz tą, która będzie miała korzystny wpływ na Twoje zdrowie!

Autor Postu: admin

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.