Siemię lniane na zdrowie

Kiedyś za zakupach w warzywniaku usłyszałam rozmowę dwóch kobiet. Kłóciły się o to, czy siemię lniane naprawdę odchudza, czy nie. Temat ten, z uwagi na ciągle powracające u mnie problemy z nadwagą, bardzo mnie zainteresował. Do tego stopnia, że postanowiłam sama to sprawdzić.

Nie wiem jak Wy, ale ja do momentu stania się świadkiem rozmowy tych dwóch kobiet, na temat siemienia lnianego nie wiedziałam dosłownie nic. Wydaje mi się, że to produkt jednak dość zapomniany i przez to rzadko stosowany w kuchni. Nadeszła pora na to, żeby przekonać się na własnej skórze (a raczej na własnym ciele).

Siemię lniane – właściwości odżywcze

Siemię lniane to nic innego, jak nasiona lnu zwyczajnego – rośliny uprawnej stosowanej zarówno w przemyśle, jak i lecznictwie. Niby roślina, ale kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3 posiada praktycznie tyle, co ryba. Zawiera również błonnik, witaminę E, cynk oraz sole mineralne – potas i magnez.
Co te elementy nam dają? Całkiem sporo, jak się okazuje. Nienasycone kwasy tłuszczowe regulują funkcjonowanie całego organizmu, a w szczególności wpływają na wygląd skóry oraz odporność. Błonnik odpowiada za gospodarkę jelit i układu pokarmowego. Witamina E wpływa na spowalnianie procesu starzenia się, natomiast potas i magnes wspomagają pracę układu nerwowego, mięśni oraz procesu przemiany materii.

Rola siemienia lnianego w odchudzaniu

Zwykle rozpoczynając jakąś dietę koncentrowałam się na maksymalnym ograniczeniu produktów, które zawierały najwięcej tłuszczu, bo były one najbardziej kaloryczne. Tymczasem siemię lniane zawiera dużo tłuszczów, wprawdzie nienasyconych, ale jednak i to budziło moje wątpliwości. Gdy poczytałam więcej na ten temat, stało się dla mnie jasne, że zawarte w nasionach kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 są niezbędne dla zdrowia i istotne dla procesu gubienia zbędnych kilogramów. Obydwa przyczyniają się do produkcji hormonów odpowiedzialnych za procesy trawienia i magazynowania tłuszczu.
Stosowanie siemienia lnianego w codziennej diecie wpływa pozytywnie na spadek wagi i – co dla mnie równie ważne – na spalanie tłuszczu nagromadzonego w okolicach brzucha. Jest to możliwe dzięki obniżeniu poziomu insuliny, co powoduje, że tłuszcz zamienia się na energię i w konsekwencji uczucie głodu jest hamowane.

Jak się stosuje siemię lniane?

Ja kupiłam 500 g nasion lnu w osiedlowej aptece, za co zapłaciłam 5 zł z groszami. Pierwszy plus za cenę 🙂 Trzeba pamiętać, że 1 łyżeczka nasion to 46 kcal, więc całkiem sporo, dlatego nie przesadzajcie z dawkowaniem – mi wystarczyła ta jedna łyżeczka dziennie, chociaż tak naprawdę wszystko zależy od kondycji waszego organizmu. Przed spożyciem zakupione ziarna mieliłam samodzielnie w młynku (może być zwykły młynek do kawy).
Siemię lniane mielone to dla mnie najwygodniejsza forma spożywania tej rośliny, ale możecie też spróbować je pić – w tym celu zaopatrzcie się w olej lniany. Jest on wyciskany z nasion lnu, a jego termin przydatności jest dość krótki (kilka tygodni). Taki olej nie nadaje się do smażenia, dlatego najlepiej stosować go na zimno.
W smaku siemię lniane jest neutralne i trudno je wyczuć. A z jakimi potrawami komponuje się najlepiej? Tak naprawdę ze wszystkimi – można je dodawać zarówno do musli, jogurtu, na kanapki, jak i do zup i sałatek.

 

Generalnie polecam spożywanie siemienia lnianego w każdej postaci, szczególnie w połączeniu z dietą lub ćwiczeniami. Jeśli będzie to stały produkt u Was w domu, po pewnym czasie odczujecie poprawę przemianę materii, a może i spadek wagi. Ja dzięki temu zrzuciłam 2 kilogramy w ciągu miesiąca.

Autor Postu: Magdalena

9 thoughts on “Siemię lniane na zdrowie

    Milka_30

    (15 listopada 2016 - 12:25)

    Piłam siemie lniane codziennie przez ok 6 miesiecy i schudłam ok 2 kg. Nie jest to rewelacyjny wynik ale zawsze to cos.

      Rozalia

      (15 listopada 2016 - 12:26)

      Przynajmniej mialas jakieś efekty bo ja nie 🙁

    Evita

    (15 listopada 2016 - 12:31)

    Ja kupiłam ziarna które mieliłam w młynku i potem dodawałam do ciepłej wody. Piłam to codziennie rano, zawsze na czczo i szczerze powiem ze nie minęły 2 miesiące a ja mam już ok 1 kg mniej!

      Koffana

      (15 listopada 2016 - 12:33)

      A to trzeba mielić? Czy można jeść całe ziarna?

        Evita

        (15 listopada 2016 - 12:37)

        Oczywiście ze można, ale wygodniej w wersji mielonej 🙂

    Martunia

    (15 listopada 2016 - 12:32)

    Siemie rewelacyjnie smakuje jak sie je przyprazy na patelni i przyprawi. Polecam!

    AnetKKKa

    (15 listopada 2016 - 12:35)

    Ja dodaje mielone siemie do koktajli, ale tez jem całe ziarenka

    Bunia_222

    (15 listopada 2016 - 12:36)

    Kurcze nie wiedzialam że siemie moze odchudzać dzieki Magda za ten artykuł!

    Gaba_K

    (15 listopada 2016 - 12:38)

    Ja czegoś tu nie kumam. Jak to odchudza skoro ma tyle kalorii?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.