WIADOMOŚCI Dieta

Categories:

Koenzym Q10 – eliksir młodości?

Koenzym Q10 – eliksir młodości?
Słyszeliście kiedyś o „witaminie Q”, czyli koenzymie Q10? Być może nie, ale musicie wiedzieć, że substancja ta obecna jest niemal w każdej komórce Waszego ciała. I to nie bez powodu. Posiada właściwości odmładzające i odchudzające, co postaram się przybliżyć Wam w niniejszym wpisie. Zapraszam! Im starsi jesteśmy, tym mniej koenzymu Q10 w naszym ciele, co może stać się przyczyną różnych dolegliwości i schorzeń, takich jak nadwaga, problemy z cholesterolem, wahania nastroju. To również większe zakwasy po ćwiczeniach, szybki spadek siły i zmęczenie. Jak można temu zapobiec? O tym zaraz. Na początku krótkie wyjaśnienie na temat tego, czym koenzym Q10 jest.

Koenzym Q10 – działanie

Nazwa tego związku pochodzi od słów kooperacja i enzymy – biorąc udział w wielu procesach zachodzących w organizmie współdziała on z różnymi enzymami. Szczególnie ważna jest jego rola w przemianie materii, a polega ona na przetwarzaniu pożywienia na energię potrzebną do regulowania pracy komórek, mięśni i innych części składowych naszego ciała. Koenzym Q10 często wykorzystuje się w niewydolności mięśnia sercowego (poprzez zwiększanie metabolizmu komórek sprawia, że serce jest w stanie poradzić sobie z większym wysiłkiem), powstawaniu różnego rodzaju skrzepów (działanie hamujące), a także w nadciśnieniu tętniczym, chorobie wieńcowej, udarze mózgu. Wielu lekarzy poleca go jako sposób walki z otyłością. Wszystko przez to, że wspomaga skuteczność treningu poprzez usprawnienie przyjmowania tlenu oraz zdolność spalania tkanki tłuszczowej. Dzięki temu nasz organizm staje się bardziej wydajny. Oczywiście pamiętajmy o tym, że koenzym Q10 nie powinien być traktowany jako bezpośredni środek na odchudzanie – najlepiej stosować go jako dopełnienie codziennej diety i treningów.

Koenzym Q10 – w jakich produktach występuje

Najwięcej jest go w roślinach strączkowych, kiełkach pszenicy, brokułach, sardynkach, łososiu, orzechach ziemnych, oleju roślinnym i sojowym. Można go też znaleźć w szpinaku, makrelach, mięsie czerwonym. W owocach tego związku jest mało – tam nie szukajmy. Substancję tę możemy również dostarczać organizmowi w formie suplementu, jako uzupełnienie codziennej diety.  

Koenzym Q10 – dawkowanie

Przy stosowaniu koenzymu Q10 jako suplementu, zdrowy organizm powinien przyjmować 30-300 mg tego związku dziennie (w zależności od tego, czy i w jakim stopniu podejmujemy się aktywności fizycznej). Najlepiej dawkowanie skonsultować ze specjalistą, a szczególnie w sytuacji, gdy cierpimy na jakieś dolegliwości. Q10 nie jest wskazany dla kobiet w ciąży, matek karmiących oraz małych dzieci. Myślę, że suplementacja koenzymem Q10 jest dobrym wyjściem dla mnie – regularnie ćwiczę, uprawiam jogging, jednak mój organizm wciąż nie może przywyknąć do zwiększonego wysiłku. Dam Wam wkrótce znać, czy ja i Q10 to dobrana para 🙂

4 komentarze
  • Effka_30

    15 listopada 2016 at 10:56 Odpowiedz

    Ja już stosowałam i mogę potwierdzić, że dostałam naprawdę mega powera. Szybciej się poruszam na treningu, jestem zwinniejsza, polecam Q10 jako suplement!

  • Kobietka

    15 listopada 2016 at 10:58 Odpowiedz

    Ja zażywam 120 mg dziennie i działa na podniesienie energii ale migreny jak mialam tak mam dalej 🙁

    • Róża Madej

      15 listopada 2016 at 11:02 Odpowiedz

      Hmm a mi wlasnie na wahania nastroju i bóle głowy pomaga

  • Misia125

    15 listopada 2016 at 11:01 Odpowiedz

    Też czytałam ostatnio ze koenzym Q10 poprawia wydolność ogranizmu i przemianę materii. Daj znac Kasia jak wyprobujesz!

NAPISZ KOMENTARZ DO ARTYKUŁU

opiniotworczy.pl Wszelkie prawa zastrzeżone
Wypowiedzi użytkowników (opinie) nie stanową wypowiedzi serwisu.